Syv kjappe fotballøvelser du kan øve deg på

,

Disse øvelsene trener både ballkontroll og teknikk, og alt du trenger er en fotball.

Å bli en god fotballspiller handler mye om å bli «venn med ballen». Og skal dere bli gode venner, så må du og fotballen tilbringe masse tid sammen på løkka.

Kjegler, mål og lagkamerater er alltid kjekt, men det er treningen du gjør med ballen alene som kanskje er den aller viktigste. Og det er bare fantasien som setter begrensninger for hva du kan gjøre med én fotball eller to.

Under kan du se syv kjappe videoer av gode fotballøvelser som forbedrer både teknikken og ballkontrollen.

LES OGSÅ: Ti morsomme øvelser til fotballskolen
LES OGSÅ: Slik velger du riktig fotball

Føre ballen med sålen


Før ballen med deg ved å dra ballen rundt og rundt med sålen på skoen. Kun sålen skal brukes når du forflytter ballen. Husk å veksle mellom venstre og høyre fot.

Føre ballen baklengs med sålene


For hvert steg du tar bakover, så skal du trekke ballen med deg med sålen. Bruk kun sålen og annenhver fot for hvert steg. Det vil bli en slags hoppende gange bakover, med ballen i bena.

Føre ballen med sålen i kryss mellom bena


Denne er litt mer avansert. Dra ballen med høyre såle over mot venstre, samtidig som du krysser over med venstrefoten. Da vil ballen ende opp på utsiden av venstre fot. Nå er ballen klargjort til å bli dratt motsatt vei igjen, med venstre såle over til høyre, mens du nå krysser over med høyre fot. Gjenta. Ta det rolig og ha kontroll før du øker tempoet.

Triksing med sprett i bakken


Mange synes det er vanskelig å holde ballen kontinuerlig i lufta når man skal trikse. Med denne øvelsen, så lar du ballen sprette i bakken én gang mellom hver «touch». Da får du litt bedre tid til å ta neste «touch» mens du trikser. Perfekt øvelse for mindre barn som vil lære seg å trikse.

LES OGSÅ: Bli god i triksing

Føre to baller samtidig


Til denne øvelsen behøver du åpenbart to baller. Her skal du forsøke å føre begge ballene fremover samtidig, med én touch på hver ball annenhver gang. Ha kontroll og gjør det sakte i begynnelsen! Øk tempoet etter hvert. Forsøk å løfte blikket samtidig.

Mottak og pasning med annenhver fot


En klassisk øvelse som lærer deg å avlevere ballen så raskt som mulig ved hjelp av to «touch». Bruk en vegg eller lignende, eller tren med en venn. Mottaket skal skje med innsiden av høyre fot i retning mot venstre, for så å slå pasning tilbake med venstre. Deretter omvendt. Du skal kun bytte standbein før den nye pasning, hvis ikke er ikke mottaket kontrollert nok.

Spinne med ballen i bena


Forsøk å dra med deg ballen rundt kroppen, mens du står på ett bein og bruker det andre til å ha kontroll på ballen. Bytt bein underveis. Pass på så du ikke blir for svimmel.

Fotball

 

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *