Smarte tips til turen

 

Står du og ser på tursekken og klør i fingrene etter å komme deg ut på tur? Her har du noen små tips som kan gjøre turen enklere og mer komfortabel.

(Toppfoto: Helsport)

– Sliter du med kaos i sekken? Pakker du i pakksekker er det mye enklere å holde system på tingene dine. Lag gjerne et system med forskjellige farger, slik at du til en hver tid vet hva du har i de forskjellige posene.

– Slå hull på matemballasje som tar opp mye plass og sett en tapebit over hullet. Da vil du spare en del plass i sekken.  Husk bare å ikke vente for lenge med å bruke maten.

– Er du kaffetørst, men lei av pulverkaffe? Ta med deg en te- eller kaffepose på tur. Alt du trenger er å helle på varmt vann, la den stå noen minutter, så har du nytraktet te/kaffe. Det er filter i tuten på posen, så du trenger ikke tenke på grut. Proppen kan også settes tilbake slik at søl i sekken ikke blir et problem.

– Ha alltid med noen ekstra plastposer som du kan bruke til både vannflasken og søppel som oppstår underveis, så slipper du unødvendig søl i sekken.

– Stek gjerne opp kjøtt o.l. før du reiser på tur, så kan du bare varme den opp når du lager mat. Dette sparer mye brennstoff og tid.

– Skal du ut på lange turer med mye oppakning kan en dehydrator være en god investering. Da kan du lage din egen tørrmat. Tørk det du skal ha av kjøtt, grønnsaker o.l., og legg alt i porsjonspakninger. Dette gjør at du sparer mye vekt og plass. Prøv gjerne også å lage din egen Beef Jerky.

– Savner du lys i teltet kan du for eks. bruke en gjennomsiktig pakkpose med en hodelykt i som en lanterne i telttaket. Det finnes også små batteridrevne lanterner som ikke tar mye plass.

– På kalde netter kan det være et godt tips å ha en vannflaske i tritan, for eksempel denne fra Nalgene, som du fyller med kokende vann. Tre de ofte fuktige ullsokkene dine utenpå, og bruk den som varmeflaske i soveposen. Da har du også tørre sokker og lunkent vann om morgenen, noe som gjør at det går raskere å koke det opp.

– Er du lei av den samme tørrmaten til frokost hver tur? Lag din egen ved å blande nøtter, kornblanding, sjokolade, tørket frukt og tørrmelk i poser. Hell så på vann, varmt eller kaldt alt etter preferanse, og du har din egenkomponerte turfrokost. Husk at du gjerne skal ha litt ekstra energi å gå på i løpet av dagen.

– Førstehjelp er alltid viktig å tenke på til turen. Sett gjerne sammen et førstehjelpsskrin selv, slik at du får med det du trenger til ditt bruk. Det kan være et godt utgangspunkt å kjøpe et basisskrin som du bygger ut med det du ønsker. Du finner mange gode forslag til innhold på nettet. Det kan også være lurt å ha det i en vanntett pakkpose, slik at det holder seg tørt selv om det høljer ned. Ha alltid førstehjelpskrinet på samme plass i sekken, slik at du husker det når det virkelig trengs!

God tur!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *