Høydemetre, vaselin og karbohydrater – smarte tips til deg som skal løpe langt

Lær av de dyrkjøpte erfaringene til XXLs Forrest Gump.
Han kom. Han løp. Han brøt.

Men XXL Majorstuas Stein Ove Jensen har ikke tatt skrekken etter årets Salomon Xreid, som gikk av stabelen i slutten av juni.

Han er faktisk ikke i tvil om at han skal stille til start igjen i Xreid 2018.

– Jeg føler jeg har noe uoppgjort med dette spektakulære løpet. Neste år stiller jeg bedre trent og med mer erfaring, klar for å komme meg over målstreken, slår Stein Ove fast.

Under årets løp, 126 kilometer og 6000 høydemeter, var det en kombinasjon av problemer med et musklefeste og manglende rutine, som felte den skjeggete trønderen.

Stein Ove Jensen i konkurransetøy.
KLAR: Ikke la ultraløpet være debuten for nytt utstyr. Du bør føle deg trygg på at alt fra løpeskoene til klærne du har på, holder mål.

– En spektakulær opplevelse

La oss først spole tilbake til start.

– Hva går gjennom hodet før man skal begi seg ut på et 12,6 mil langt løp i krevende fjellterreng?

– Jeg hadde i utgangspunktet et ganske avslappet forhold til det hele, men jo nærmere jeg kom løpsdagen, jo mer begynte det å gå opp for meg hva jeg hadde meldt meg på. Det kriblet definitivt godt i magen de siste dagene før start. På start var jeg veldig ivrig etter å komme i gang. Det var mye spenning som skulle ut, og det var vanskelig å holde tempoet nede etter at startskuddet hadde gått.

– Og opplevelsen underveis?

– Det er definitivt noe av det mest spektakulære jeg har vært med på, og jeg føler meg utrolig privilegert over å ha fått muligheten til å løpe i disse omgivelsene. Terrenget var kupert, med mye opp og ned, og utsikten fra fjelltoppene var enestående. Jeg tror aldri jeg kommer til å glemme soloppgangen mellom sjekkpunkt én og to. Det er noe av det vakreste jeg har sett.

Se video fra XReid Norway her:

Sugende og tungt myrlandskap

Noen annet han heller ikke kommer til å glemme, er lavlandet. Det ble et brutalt møte med sugende, tungt føre.

– Jeg var forberedt på at det ville være en del myrlandskap i lavlandet, men BARE myr? Det sugde vanvittig mye krefter ut av kroppen.

Men Stein Ove lot seg ikke knekke av myra. Det skal tross alt mer enn ei kule (eller myr) til en trønder.

Problemer med muskelfestet

Derimot begynte det å ruske i det kroppslige maskineriet etter ca 60 kilometer. Smerter i øvre del av muskelfestet i legget førte til redusert bevegelse i kneleddet, som igjen tvang Stein Ove til å gå i stedet for å løpe. 13 kilometer før det andre sjekkpunktet ble selv det å gå en krevende affære, og den tunge avgjørelsen om å kaste inn håndkleet ble tatt.

– Var det bittert å gi seg?

– Ikke der og da, og jeg føler meg helt trygg på at jeg tok den rette avgjørelsen. Det har jeg også fått bekreftet av både helsepersonellet, crewet og andre deltakere.

– Men?

– Bitterheten kom snikende i ettertid. Jeg følte meg uforskammet fresh i tiden før løpet, bortsett fra litt småtrøbbel i muskelfestet som ble min bane. Da tenker man fort på hva som kunne vært. Samtidig elsker jeg å løpe, og jeg er glad for at jeg stoppet i tide i stedet for å gå på en skikkelig smell og påfølgende langt skadeopphold.

Stein Ove Jensen utslått på bakken.
TØFFE TAK: Å løpe langt er en enorm påkjenning – både fysisk og mentalt. Nok hvile både før og etter løpet er et must.

De små detaljene teller

Neste år planlegger han å snøre på seg skoene igjen – enda sprekere, helt skadefri og langt bedre forberedt.

– Hva har du lært til neste gang?

– Det viktigste jeg har tatt med meg, er at de små detaljene teller. Jeg fikk for eksempel ikke i meg nok salter underveis. Jeg drakk mer enn nok vann, men for lite av blandingen av sportsdrikk og Ringer, som jeg hadde i to av flaskene mine. Jeg hadde heller ikke næringen lett nok tilgjengelig, slik at jeg ikke fylte på så ofte som jeg burde.

Stein Ove er også bevisst på at han må logge langt flere høydemetre før neste års løp, og legge ut skift av både klær og sko på alle sjekkpunktene langs løypa.

Oversiktsbilde av masse løpeutstyr.
PLANLEGG: Lag en pakkeliste, slik at du er sikker på at du får med deg alt du trenger, fra ekstra løpesko, til gps, til nok næring.

Her er Stein Oves beste råd til deg som har lyst til å prøve deg på ultraløp:

  • Først av alt: Meld deg på! Det er ikke skummelt. Faktisk handler det ikke om tid og prestasjon på samme måte som i et maraton eller halvmaraton. Mange frykter distansen, men det er ingenting å frykte. Ta det som en tur!
  • Ha respekt for det du begir deg ut på. Vær trygg på alt av utstyr, det være seg fottøy, bekledning, drikkesekk, GPS og tilsvarende. Dette er ikke en arena for å teste ut nye ting.
  • Studér løypeprofilen, og legg en plan for å få i deg væske og næring underveis
  • Tren variert, men også spesifikt mot de utfordringene som venter deg i løpet. Er det mye stigning, må du logge mange høydemetre i opptreninga.
  • Kjør på med karbohydrater i dagene frem mot løpet. Du kommer nemlig til å forbrenne en hel del.
  • Ta med deg ditt eget støtteapparat. Crewet på sjekkpunktene er fantastiske, men det er noe ekstra motiverende med å se et kjent fjes som heier deg frem.
  • Løp i ditt eget tempo. Vær disiplinert, og ikke la deg stresse av hva de rundt deg gjør.
  • Ikke minst, gå til innkjøp av talkum og vaselin. Bruk det der sola sjelden eller aldri skinner – talkum for forebygging av gnisseskader, og vaselin når skaden allerede har skjedd. Talkum fungerer også veldig bra på våte ben. Talkum og vaselin er et absolutt must på en så lang distanse, og jeg garanterer at den som følger dette rådet kommer til å takke metg etterpå!
Løpesko Løpetøy

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *