Kom i gang med treninga

Her er tipsene som hjelper deg i gang med nyttårsforsettene, og som holder treningsmotivasjonen oppe også når januar er omme.

TOPPFOTO: Kyle Meyr/Reebok

Er du blant dem som har å begynne å trene som nyttårsforsett i 2017? Du er ikke alene. Januar er måneden treningssentrene får flest nye innmeldinger. Men nesten like sikkert som at det er kamp om tredemøllene i årets første måned, er det at svært mange av de nye medlemmene kaster inn håndkleet i februar.

Å komme seg opp av sofaen og, ikke minst, å beholde treningsmotivasjonen utover de første ukene av året, er en tøff oppgave. Vi gir deg tipsene som gjør det litt enklere å komme i gang med nyttårsforsettet, og å fortsette med det.

Mann og kvinne som kaster medisinball.
EFFEKTIVT: Trening er en super måte å få mer overskudd, bli sterkere og sprekere. Men det kan være utfordrende å komme i gang og få gode rutiner. (Foto: Kyle Meyr/Reebok)

Lag en realistisk plan

Nytt år, nye muligheter. Det er fort gjort å gå all in når du først skal bli sprekere og sunnere. Å trene nesten hver dag høres jo også flott ut. Men er det realistisk? For store ambisjoner gir også stor fallhøyde, og det er lett å miste motivasjonen når du ikke klarer å følge planen.

Kvinne som trener med combat rope.
VÆR MÅLRETTET: En god og realistisk plan gjør dette lettere å holde treningsmotivasjonen oppe. (Foto: Kyle Meyr/Reebok)

Spør deg selv hvor ofte det er realistisk at du har tid til å trene. Kanskje er det bare én dag i uka, kanskje er det tre. Sett opp faste dager for de planlagte treningene i den grad det er mulig. De dagene er det trening som gjelder, og kaffe latté-tilbudet eller pubrunden må vike. Med faste treningsrutiner blir dørstokkmila enklere å forsere. All ekstra trening i tillegg til de faste øktene er en fin bonus.

Husk også at det finnes mange fine måter å få sniktrent litt på i hverdagen også. Gå en ekstra kilometer når du lufter bikkja, ta trappa i stedet for heisen, bytt ut bilen med apostlenes hester når du kan. Å få til en varig endring handler om både de store, men også de små tingene.

Ikke overdriv

Veien til varig endring er gradvis progresjon. Det er vel og bra å være ivrig, og du skal utfordre deg selv, men om den første treningsøkta di gjør deg så støl at du frykter at du har pådratt deg rabdomyolyse og ikke klarer å bevege deg normalt de nærmeste to ukene, så er det fort gjort å miste motivasjonen.

Særlig hvis du går i gang med styrke, er det viktig at teknikken er på plass før du begynner å løfte tungt. Hvis ikke er det lett å pådra seg skader. Spør gjerne en personlig trener eller noen du kjenner med mye treningserfaring om hjelp hvis du er usikker.

Mann som trener i Abilica PowerRack.
TEKNIKK: Ha fokus på å lære deg riktig teknikk før du begynner å løfte tungt. Da er det lettere å unngå skader. (Foto: Abilica)

Finn den treningsarenaen og treninga som passer for deg

Vi har alle ulike preferanser når det gjelder hva som trigger oss. Kanskje er treningssenteret, med mye folk, gruppetimer og styrketrening med vekter, midt i blinken for deg. Kanskje blir du mer motivert av å snøre på deg joggeskoene for en løpetur i marka. Eller syns du kanskje det er lettest å gjøre unna trimmen hjemme på stua.

Finn treningsformer som passer for deg og som gir deg lyst til å trene.

Sørg samtidig for at du trener variert, og utfordre gjerne deg selv med jevne mellomrom. Det er godt for både det mentale og det fysiske. Det er lurt å få inn både styrke og kondisjon på treningsplanen.

Kvinne og mann som hopper over Abilica EqualizerBars.
BEST UTE?: Velg en treningsform og en treningsarena du liker, så er det lettere å få trent. (Foto: Abilica)

Tren med en venn – eller fem

Syns du det er tungt å komme seg på trening på egenhånd? Gjør avtaler med en venn eller flere. Det er vanskeligere å backe ut når andre forventer at du kommer. Man har også en tendens til å yte mer når man trener med noen. Å trene sammen gjør dessuten trening til en sosial aktivitet. Hva er vel bedre enn å bytte ut caféliv og skravling med sirkeltrening og skravling?

Mann og kvinne som løper i trapp.
STERKERE SAMMEN: En treningsavtale gjør det vanskeligere å skulke unna treninga. Trivelig er det også! (Foto: Kyle Meyr/Reebok)

Riktig utstyr

Du trenger ikke veldig mye utstyr for å komme i gang med trening.

Noe av det viktigste å investere i er imidlertid et par gode sko.

Sko

Til løping bør du ha et par løpesko som er tilpasset dine behov. Viktige faktorer å tenke på, er hva slags løpesteg du har) overpronasjon, normalpronasjon eller underpronasjon), passform, om du er tung eller lett, hvor ofte og hvor langt du planlegger å løpe og hva slags underlag du skal løpe på.

Løpesko

 

Skal du løfte vekter bør du velge en treningssko med flatere såle og mer stabilitet, som er egnet spesielt til dette. Du kan lese mer om hvordan du velger riktige treningssko her.

Treningssko

 

Treningstøy

 

Siden trening og svette har en tendens til å gå hånd i hånd, er det lurt å velge teknisk treningstøy fremfor bomull. Tekniske plagg puster og transporterer fukt, for bedre komfort gjennom treningsøkta. Tekniske sokker er også et must. De reduserer sjansen for gnagsår og vannblemmer på føttene.

En bonus er at det å ha fresht og stilig tøy, som en tights med kult mønster, eller en kul t-skjorte, gjør at du føler deg mer vel, som igjen er godt for treningsmotivasjonen.

Trener du ute i vinterhalvåret, må du passe på at du velger klær som holder deg varm nok.

Les mer om hvordan du kler deg til vinterløpinga, her.

Treningstøy

 

Pulsklokke

En pulsklokke er ikke et must, men er kjekt å ha og en fin motivasjonsfaktor. Når du trener med puls er det dessuten lettere å holde riktig tempo på økta. Les mer om trening med pulsklokke her.

Pulsklokker

 

Trene med musikk

Noen foretrekker stillhet når de trener. Er du imidlertid avhengig av musikk for å bli gira på trening, er et sportsarmbånd smart. Sjekk også ut alle ørepluggene og hodetelefonene i XXLs tech-avdeling. Med et par med bluetooth® slipper du å forholde deg til kabler som kan komme i veien når du trener.

Hjemmetreningsutstyr

I tillegg kommer treningsutstyr til deg som ønsker å gjøre unna treninga hjemme.

Les for inspirasjon: Ti favoritter til hjemmetreninga

Trenger du hjelp til å finne rett utstyr til treninga? De dyktige ansatte i varehusene hjelper deg gjerne.

Lykke til med treninga!

Hjemmetrening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *