Prøv deg på stiløping

Ta en pause fra asfaltjungelen, snør på deg terrengløpeskoene og kom deg ut i skogen eller på fjellet.

(Foto toppbilde: Vegard Breie)

Noen er heldige, og har muligheten til å løpe rett ut i marka. For mange av oss andre, er det asfalt som møter oss utenfor døra.

Det kan være både tidseffektivt og ha sin sjarm å legge joggeturen til asfaltjungelen, men noen ganger kan det være greit å la asfalt være asfalt, og i stedet komme seg ut og oppleve den fantastiske følelsen av å løpe på myke stier, omgitt av flott natur.

Her er noen gode grunner til å løpe i terrenget:

Skogssti til løping og sykling.
FREDELIG: Å løpe på stille stier er balsam for både kropp og sjel.

Mer skånsomt for kroppen: Å løpe på hard asfalt kan tære på selv de sterkeste knær og rygger. På sti møter du mykere terreng og ujevnt underlag, som er mer skånsomt. Du får rett og slett mer naturlig demping fra underlaget.

Du glemmer at du er sliten: Når du løper i terrenget, med stadig variasjon i underlaget, mange retningsforandringer og uforutsette hindre, tvinger det deg til å konsentrere deg mer. Du må passe på hvor du setter beina og hvor du løper. Da blir det mindre tid til å kjenne på at du føler deg sliten.

Effektiv trening: Det varierte underlaget, og stier som går mye opp og ned gjør at tempoet ditt vil variere, og du trener i praksis en form for naturlig intervalltrening. Det er gull verdt for å få progresjon i form og å styrke løpssteget. I tillegg må du jobbe mer med både balanse og styrke.

Stillhet: Stiløping handler ikke bare om selve treninga. I en travel og stressende hverdag kan det være godt å komme seg litt bort fra alt av støy. Når du løper på sti opplever du ofte å ha den nesten helt for deg selv. Det er bare deg og naturen. Det er en suveren måte å koble helt ut og lade batteriene.

Naturopplevelser: Det fine lyset i skogen, hvitveisen som spretter opp om våren, eller kanskje til og med en elg i solnedgang. Å løpe på sti byr på muligheten for å få med seg utrolig mange flotte naturopplevelser.

Morsomt: Sist, men ikke minst, er det utrolig gøy å løpe på sti. Det er fort gjort å bli hekta når man får prøvd seg med joggesko i marka.

Det er altså ingen grunn til ikke å kaste seg på stiløpingsbølgen.

Velg sko som egner seg for terreng

Å løpe på sti krever ikke mye utstyr i utgangspunktet, men er det én ting du bør prioritere, så er det gode sko. Mens en løpesko til asfalt er beregnet for løping på relativt jevnt og hardt underlag, er terrengløpesko designet for å gi deg best mulig grep og stabilitet på stier og i ulendt terreng.

En god sko til stiløping har gjerne en grovere såle med knaster, som sitter godt enten du forserer steiner, røtter eller gjørme. Den er designet for å gi mer stabilitet i krevende terreng, slik at du minimerer risken for ankelskader om du skulle tråkke skjevt på steiner eller røtter.

Mens en asfaltsko som regel har en lett og luftig overdel, som raskt spjærer om den får et ublidt møte med en kvist, er overdelen til terrengløpeskoen designet for å tåle langt mer.

Her finner du XXLs utvalg av løpesko til sti og terreng.

Mann som knyter skolissene under stiløping.
GODT SKODD: Løpesko spesielt beregnet på sti og terreng gir deg en enda bedre løpsopplevelse. (Foto: Vegard Breie)

Konkurrer på sti

Blir du virkelig bitt av stiløpingsbasillen, finnes det en rekke løp hvor du kan utfordre deg selv mot andre stiløpere på alt fra korte løp til ultraløp.

Lykke til med stiløpinga!

Les også: Fem tips til gateløp
Les også: Er hinderløp noe for deg?

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *