XXLs Forrest Gump satser langt

30. juni står Stein Ove Jensen på startstreken i det 126 km lange løpet Salomon XReid.

Følg Stein Ove på Instagram @so_jensen

Med langt hår og skjegg kan Stein Ove Jensen (29) minne litt om Forrest Gump når han knyter på seg skoene og legger ut på løpetur.

Så mye skiller trønderen, som du til daglig treffer i skoavdelingen til XXL Majorstua, seg ut i løpsfeltet, at Runner’s World hadde en egen artikkel om ham under temaet ”løpere med stil” i 2016.

I likhet med Gump har Jensen en forkjærlighet for å løpe langt. Og nå skal han løpe lengre enn han noensinne har gjort før.

Mann som løper med selfiestang.
FARGERIK: Stein Ove Jensen markerer seg med en noe uortodoks stil når han er ute og løper.

126 kilometer og 6500 meter stigning

Selv et maraton fremstår som kort sammenlignet med den utfordringen Jensen står overfor 30. juni. Da stiller han nemlig til start i Salomon XReid.

Intet mindre enn 126 kilometer og 6500 høydemeter langs den norske vestkysten er det årets utgave av det heftige ultraløpet har å by på. Man må regne med å bruke fra 20-30 timer på å komme seg gjennom løypa.

– Det blir nok ikke akkurat noe barneskirenn. Jeg forventer at det blir brutalt, gliser trønderen, som forteller at han verken har tids- eller plasseringsmål for det heftige løpet.

– Løpsopplevelsen er det viktigste. Målet mitt er enkelt og greit å gjennomføre, sier han, og legger til at det blir utfordrende nok. Den lengste distansen han har løpt før XReid er 4,5 mil.

Mann på løpetur i skogen.
FORREST GUMP: Det er lett å tenke på Forrest Gump når man ser Stein Ove ute på løpetur. Langt skjegg og hår gjør at trønderen skiller seg ut blant andre løpere.

– En mental utfordring

– Tanken bak å melde seg på, var for å teste meg selv. Å løpe langt handler mye om det mentale, og nettopp den mentale utfordringen er en av de viktigste årsakene til at jeg har fått en dragning mot ultraløp, forklarer Stein Ove, som sier at han gleder seg til den indre, mentale kampen underveis.

Han har ingen lang, medaljefylt merittliste med løpesko på beina. Som ung var det fotball som gjaldt, men han har alltid hatt god løpskapasitet, og løpt litt på si.

Men de tre siste årene har han blitt stadig ivrigere med joggesko på beina. Nå tilbakelegger han stort sett 5-8 mil hver eneste uke, majoriteten av dem i terrenget.

– Meditasjon

Mann som løper på skogsvei.
MEDITATIVT: Stein Ove løper uten musikk og mange tekniske duppeditter, og bruker i stedet løpinga som en form for meditasjon.


– Hva motiverer deg til å løpe så mye?

– Løping er som meditasjon for meg. Jeg har sjelden en plan for hvor jeg skal løpe eller hvor langt jeg skal løpe. Veien blir til mens jeg er ute. Jeg dropper stort sett alt av digitale duppeditter når jeg løper, med unntak av gps-klokke for å ha litt kontroll på hvor langt jeg har løpt i etterkant.

Stein Ove tror imidlertid ikke det blir så mye meditativt ved de luftige fjellkammene løperne må forsere. Det er tre av dem i alt, og det kan bli brutalt for en mann med sterk høydeskrekk.

– Det kan bli veldig tøft, men jeg håper adrenalinet demper skrekken.

– Hvordan forbereder man seg til å løpe 126 km?

– Etter at jeg meldte meg på, har jeg vært bevisst på å logge minst seks mil i uka, hvorav to turer på mer enn to mil hver.

Mann som løper ved sjøen.
STORSLÅTT: Stein Ove tilbakelegger mange mil hver eneste uke, og med seg på turene får han ofte flotte naturopplevelser.

Utstyret viktig

Utstyret er også viktig. Dette er ikke tidspunktet for å teste utstyr man aldri har brukt før. Særlig skoene bør man stole på – og gjerne ha flere par av.

Det er terrengsko med godt grep, god kontakt med underlaget og som gir en god løpsfølelse, som gjelder når man skal løpe på sti og fjell.

For Stein Ove er det Altra Superior og Altra Lone Peak som gjelder under XReid.

Det er tre sjekkpunkter langs ruta – etter fire, åtte og ti mil. På hvert av punktene får man ha en pose liggende, som kan fylles opp med det man ønsker. Stein Ove har planlagt å legge til sko i to av dem.

– 12,6 mil er langt, og da er det viktig å skifte sko underveis.

Hva man har på seg av løpetøy er også viktig. Teknisk løpetøy er å anbefale.

– Man må løpe i noe man føler seg komfortabel i. Selv er jeg minimalist, og løper i shorts og singlet og muligens et par sleeves.

Skal man løpe på fjellet er det lurt å huske på at været kan være lunefullt. En vind- eller løpejakke, og evt lue og hansker kan være kjekt å ha med i løpesekken. Hodelykt, væske, ernæring og en gps er også et must når man begi seg ut på lange løp på fjellet.

Treningstøy Løpesko

LES OGSÅ: Prøv deg på stiløping

LES OGSÅ: Forbedre formen med fartslek

LES OGSÅ: Intervallfavoritt – 4 x 4

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *