Sirkel – rask og effektiv trening for hele kroppen

,

Mens nye treningstrender kommer og går, holder sirkeltreninga stand. Det er ikke uten grunn.

En god treningsøkt trenger ikke å ta mye tid. Det er sirkeltrening et ettertrykkelig bevis på. På under 30 minutter får du stor effekt på både styrke, fettforbrenning og kondisjon.

Tren hjemme

Sirkel kan kjøres nesten hvor som helst – på treningssenteret, i parken eller hjemme på stuegulvet. Ikke trenger du mye utstyr heller. Din egen kroppsvekt kan fint være eneste motstand.

Skal du trene på stuegulvet, kan det imidlertid være greit å ha en treningsmatte å gjøre øvelsene på. En kettlebell, manualer og treningsstrikker er annet utstyr det kan være fint å ha.

Hvordan gjennomføre?

Det er mange måter å kjøre sirkeltrening på. Klassikeren er en fullkroppsøkt med 8-12 øvelser, som gjøres etter hverandre.

Øvelsene settes sammen i en rekkefølge som utfordrer ulike deler av kroppen  etter hverandre. Er første øvelse push-ups, som særlig utfordrer overkroppen, kan knebøy, som jobber med underkroppen, være neste øvelse. Dynamiske øvelser som får opp pulsen, som burpees, bør etterfølges av en mer statisk øvelse, som diagonalhev rygg. På den måten er det enklere å holde intensiteten oppe gjennom hele økta.

Du kan gjennomføre et gitt antall repetisjoner av hver øvelse (feks 8-10) eller jobbe på tid (feks 30 sek). For å holde intensiteten oppe bør pausene være korte, gjerne 15 sekunder eller mindre.

Kjør tre runder av sirkelen. Mellom hver runde hviler du i ett minutt.

Noen forslag til øvelser som er fine til sirkeltrening:

  • Push-ups
  • Burpees
  • Planke
  • Sideplanke
  • Dips
  • Froskehopp
  • Rotak
  • Utfallshopp/utfallssteg
  • Diagonalhev rygg
  • Mountain climbers
  • Høye kneløft på stedet
  • Kettlebell swings
  • Skulderpress med manualer
  • Knebøy/knebøy med treningsstrikk rundt bena
Treningsutstyr Treningssko Treningstøy

LES OGSÅ: Forbedre formen med fartslek

LES OGSÅ: Morsom og motiverende trening med R.O.P.E.S Bungee Trainer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *