Lær å stå på vannski

Altfor få står på vannski, selv om det er kjempegøy. Lær hvor enkelt det er!

Det er kjempegøy å stå på vannski og ikke spesielt dyrt, så hvorfor ikke prøve? Selv ganske små barn kan stå på vannski.

Hvor kan man stå på vannski?

Man kan stå på vannski overalt hvor det er tillatt å kjøre over 15 knop med båt. Det betyr at man må gjøre det over 150 meter fra land, og du må være sikker på at det ikke er andre fartsreguleringer i området.

Enkelte steder finnes det også dedikerte vannskibaner. Sjekk de lokale forholdene i din kommune.

Bilde av lite barn på vannski.
VANNSKI FOR ALLE: Selv små barn kan stå på vannski.

Båt og motor

For å stå på vannski må du ha en planende båt som gjør minst 20 knop med to i båten, mens noen henger etter på vannski. Dvs. at en vanlig åpen båt eller daycruiser bør holde. Jo kraftigere motor, jo lettere og raskere er det å komme opp av vannet for den som henger bak.

Det finnes noen triks man kan gjøre for å få litt mer fart i starten. Vannskiståeren kan f.eks. sitte på en flytebrygge/brygge, på en annen båt e.l., men da bør man allerede være litt erfaren på vannski. Skal man stå på én ski bak en båt med litt liten motor, så er det lurt å gå opp på to ski, for deretter å slippe den ene skien underveis.

Ski

Vannski kommer i mange former, fasonger og materialer, litt avhengig av hvordan de skal brukes og av hvem. Nybegynner- og barneski er ganske brede i hele lengden, flate under, og er gjerne laget av tre eller plastmateriale.

For viderekomne og proffer er skiene smalere bak, gjerne med konkav (tunnelformet) såle, er laget av plast-, kompositt- og/eller glassfibermateriale, og den ene skien har ofte to bindinger. To bindinger på samme ski (kombiski) gjør det mulig å stå slalåm med kun én ski.

Kombiskiene er som regel smalere bak, for å gjøre dem mer lettsvingte når man står på én ski og tar slalåmsvinger. Konkav (tunnelformet) såle gir skien bedre stabilitet, og finnes derfor på kombiski og rene slalåmski.

Nybegynnere og barn bør starte med brede ski, siden det gjør det mye lettere å holde balansen. Lengden bør være tilpasset brukeren. Junior- og nybegynnerski er vanligvis ganske flate under, fordi svingteknikk med én eller to ski er veldig forskjellig.

På to ski svinger man med hele skien, mens i slalåm ligger nesten all vekt bakerst på skien når man svinger, noe som krever en smalere bakski og bedre kantfeste for å skjære og gi feste i vannet.

Her finner du XXLs store utvalg av vannski, andre vannsportaktiviteter og tilbehør.

Bilde av mann på vannski.
UTROLIG GØY: Å stå vannski kan man gjøre i både fjorder og innsjøer. Sjekk de lokale bestemmelsene.

Bindinger

Alle ski leveres med bindinger. Jo bedre og dyrere ski, jo bedre bindinger. Bindinger kan også kjøpes løst, men som oftest er bindingene helt riktige til skiene. Er du blitt så god at du må ha bedre ski, så får du også bedre bindinger med skiene.

Line

Linen kommer i forskjellige varianter og lengder, vanligvis fra 18 – 24 meter. Håndtaket på linen er belagt med gummi/EVA e.l., for å gi bedre grep når det er vått. Tauet er av selvspleisende nylon og flyter, og har gjerne også en flytedupp nærmest båten, for å holde tauet unna propellen. Pinnen flyter også, så det skal være lett å få tak i den i vannet.

Særlig på mindre båter kan det være lurt å benytte en splittline med trinse. Denne festes på begge sider akter på båten, og fordeler dermed draget fra løperen jevnere på begge sider av båten. Splittlinen gjør at tauet flytter seg med kjøreren.

Flytevest

Flytevest må man ha når man står vannski. Det finnes mange behagelig vester på markedet, så det er ingen grunn til å stå i redningsvest. Det blir fort litt ubehagelig, siden en redningsvest gir litt lite bevegelse. Små barn og nybegynnere som skal stå på to ski kan likevel godt prøve seg først med redningsvest. Liker de å stå vannski, så kan man heller investere i litt mer utstyr etter hvert.

Selvoppblåsende redningsvest fungerer naturlig nok ikke når man står vannski.

Her finner du XXLs utvalg av flytevester.

Våtdrakt

Våtdrakt gjør at man kan stå vannski i litt kaldere og våtere vær, uten å fryse. Hvis det er under 18 grader i vannet er våtdrakt spesielt lurt. Dessuten beskytter den kroppen litt mot vannet, som blir ganske hardt i høy fart.

Våtdrakter kommer i forskjellige varianter, med singlettopp, kortermet topp, langermet topp, korte ben, lange ben etc. Kjøp noe som passer til området du skal kjøre i, i hele perioden du skal stå. Heller for varm drakt enn for kald, og det er forskjellige behov på forskjellige kanter av landet.

Våtdrakt gir også litt ekstra oppdrift når man ligger i vannet, noe som kan være svært behagelig for barn og andre som skal lære å stå vannski. Da slipper de å trå vannet så mye, og har mer krefter når de skal prøve å komme seg opp på skiene igjen.

Skal du stå mye i litt kaldere vann, så kan du også vurdere å bruke våtdraktsko og -hette. Siden våtdraktskoene er ganske tykke, så må du sjekke at bindingene på skiene fortsatt passer med skoene på.

Våtdrakthansker er smart hvis det er kaldt, og de gir generelt bedre grep om pinnen.

Bilde av våtdraktsko
UNNGÅ KALDE FØTTER: Hvis badetemperaturen er under 18 grader, kan våtdrakt være lurt. Vurder også våtdraktsko og -hansker.

Slik står du på vannski

Vannskikjøreren

Det er en fordel om den som skal stå først trener litt på land, med fullt utstyr og ski på. Sitt på bakken på rumpa, med skituppene opp, og få en annen til å holde tauet og dra litt i det. Ha bred benstilling.

Kjenn etter hvordan trekket kommer og føl litt på stillingen. Bena skal være opp mot brystet, for å holde tyngdepunktet lavt. Det er viktig at man lener seg bakover, for å motvirke kraften fra motoren.

Husk at bindingene er lettest å ta på når de er dyppet i vann først.

Hjelperen

Sitter i båten, med hodet mot fartsretningen, og ser kun på vannskikjøreren. Tar i mot signaler og formidler til føreren. Pass på å holde godt fast i båten, for plutselig gir føreren gass. Da kan man ikke stå i båten, faren er da stor for å falle ut.

Føreren

Førerens jobb er å føre båten fornuftig og hensynsfullt, og tilpasse gass og fart etter kjørerens ønsker og forholdene. Det er svært viktig at motoren er av og dødmannsbryteren ute når kjøreren går ut av og opp i båten.

Hold også god avstand til kjøreren når vedkommende har falt og man skal svinge rundt for i «gi» tauet. Ikke ta sjanser, en båtmotor kan gjøre enorme skader på et menneske.

Føreren må være tålmodig, ikke alle kommer opp på første forsøk. Eller andre, eller tredje.

Tegn

Det er lurt å bruke tegn fra kjøreren til hjelperen, som så formidler det videre til føreren. Her er noen tegn kjører kan gi til hjelper.

1.
Full gass. Vises ved å «kaste» en arm forover. Tegnet gis når kjøreren har balanse i vannet og vil at føreren skal gasse på så kjøreren kommer seg opp av vannet.

2.
Mindre fart. Vises med en tommel pekende nedover og ved at man holder armen litt lavt.

3.
Mer fart. Vises med en tommel pekende oppover og ved at man holder armen litt høyt.

4.
Alt bra/riktig fart. Flat hånd i en sideveis viftebevegelse.

5.
Jeg er ferdig (og vil inn til land). Klapping oppå eget hode, med flat hånd.

Bilde av dame med vannskituppene i været.
TUPPENE OPP: Når man skal trekkes opp på vannski er det viktig å ha riktig utgangsposisjon i vannet.

Vannstart

Fest vannskitauet til båten, gjerne med en splittline på. Det fordeler trekket på begge sider av båten. Kjøreren hopper i vannet, hjelperen kaster ut tauet med pinnen, og passer samtidig på at tauet ikke havner i propellen. Føreren kjører sakte framover for å stramme opp tauet.

Kjøreren holder i pinnen og skyver skituppene opp, over vannskorpa. Husk bred benstilling. Det er også viktig å dra bena opp mot brystet og å lene seg bakover, mens føreren strammer opp tauet. Føreren kan med fordel la motoren gå på tomgang i gir når tauet er stramt, så kjøreren får litt følelse med trekket og finner posisjonen og balansen.

Når kjøreren er klar, og gir tegn, så gir føreren full gass. Da må kjøreren lene seg ekstra godt bakover, for ikke å ta overbalanse forover. Når båten kommer i plan og kjøreren er oppe av vannet, så reiser kjøreren seg sakte opp. Skiene flater da ut og kjøreren står på vannski.

En liten knekk i knærne er fint, for å fange opp ujevnheter, men man skal stå med kroppen i vinkel bakover, ikke helt rett. I «sittestilling» blir man veldig fort sliten. Rette armer er alltid viktig.

Når kjøreren er oppe og står, så kan føreren med fordel slakke av på gassen, til båten ligger i 20 – 22 knop. Det er en fin marsjfart for de fleste. Endring av hastigheten justeres heretter av kjøreren, ved hjelp av nevnte tegn.

Kjør i sirkler/ovaler, så dere ikke havner så langt unna utgangspunktet. Et par – tre runder er nok for de fleste nybegynnere.

Landstart eller start fra annen båt

Dersom man har en liten båt og/eller litt liten motor, så er landstart et alternativ. Sitt på kanten av en lav brygge eller en annen båt, med skiene i vannet og tuppene opp.

Nå må man være klar ganske raskt, for her bør føreren gi full gass i god tid før hele tauet er stramt. Det betyr at det kommer et skikkelig rykk i tauet når det strammer seg helt, og det må kjøreren være forberedt på.

Hvis man sitter på en trebrygge, så gjelder det å reise seg i akkurat riktig øyeblikk, hvis ikke risikerer man mye flis i rompa. Landstart er for viderekomne, de som har stått noen ganger før.

Bilde av kvinne som står på vannski
MORO PÅ VANNET: Man kan stå vannski hele sommerhalvåret.

Fall

Hjelperen må hele tiden følge med på om kjøreren står eller har falt, og skal kun se bakover. Ved fall gir hjelperen tegn til sjåføren, som svinger tilbake til kjøreren og cirka 180 grader rundt kjøreren. Da får kjøreren tak i tauet igjen.

Sikkerhet

Bruk alltid flyteplagg når du står vannski. Gjerne flyte-/seilervest, men helst redningsvest på små barn.

Pass på å ikke ha for høy fart i forhold til kjørerens evner og erfaring. Selv om det er en god kompis som henger bak der, så er det strengt forbudt å tulle og ødelegge. Vannet er forferdelig hardt i høye hastigheter, så vis hensyn.

Hjelperen skal hele tiden ha full kontroll på kjøreren. Dersom kjøreren faller, lander helt feil og blir slått bevisstløs, så er sekundene viktige.

Ikke kjør nær andre båter, land, grunner, garn, svømmere eller andre som står på vannski. Husk at bølgene du lager gir store bevegelser i fortøyde båter, og mange bruker gasskomfyrer til f.eks. koking av vann. Varmt vann skader mennesker.

Ha respekt for regelverket til sjøs og følg hastighetsbegrensningene.

Bilde av mann på én vannski.
SLALÅM: Hvis du står på én vannski kan du få fine svinger med skikkelig sprut i.

Stå på én ski

Å stå på en ski er egentlig lettere enn å stå på to, men man bør likevel lære seg å stå på to ski først. Da vet man hvor man har balansen og hvordan skiene beveger seg i vannet bak båten.

Det enkleste er å gå opp på to ski, og etter hvert lirke av seg den ene skien. Denne kan sendes til en annen båt, eller inn mot land. Deretter må man lirke bakre fot forsiktig inn i den bakerste bindingen.

Å stå på én ski fordrer litt mer fart på båten. Når man går helt ut på siden og skal gjøre en slalåmsving, kan det være lurt å «dra inn tauet» litt, dvs. dra hendene inn til brystet akkurat når man har svingt. Tauet vil nemlig få en liten slakk akkurat når man går fra ytterpunktet og innover igjen.

Annen moro bak båt

Tube er gjerne en ring eller en madrass man sitter i eller ligger på, som slepes etter båten. Veldig morsomt, særlig for barn.

Kneeboard er også veldig gøy. Da sitter man på knærne på et brett, og styrer ved hjelp av tyngdeoverføring.

Wakeboard kan man nesten kalle havets snowboard. Man står oppreist sidelengs, og svinger ved å kante brettet, som på et snowboard.

Multiboard er en slags kombinasjon av flere av de ovennevnte. En rimeligere variant, som gir deg vannski, kneeboard og wakeboard i ett, og du kan også ligge på det.

Bilde av forskjellige båtleker.
MANGE MULIGHETER: Det finnes andre leker enn vannski man kan trekke med båt. Tube, kneeboard, wakeboard og multiboard er også gøy.